mittlivochalltruntomkring

2013-12-27
22:18:03

~*~ 2013 ~*~

Tänk att ett helt år har gått! Och vilket år sen!! Det har nog varit det absolut bästa och mest spännande året i hela mitt liv!! Även lite sorg har tyvärr fått plats det här året!
 
Den 30 December 2012 firade jag och Patrik våran 1:a bröllopsdag och den dagen fick vi världens bästa present! Ett posetivt graviditetstest!! Efter att ha försökt sen i Februari det året så plussade vi äntligen♥

Tänkte att jag gör en liten genomgång på det här årets alla månader vad som hänt osv :)

Januari:

En väldigt lungn månad! Kännde knappt av att jag var gravid och det kändes mest som att jag bara drömt alltihoppa! Jobbade på, på mitt nya jobb som kurir för DHL.. Hade bara jobbat där i två månader så var så nervös för att berätta för min chef, men vi valde att vänta lite. Så dom säkra 12 veckorna skulle passera :)
Graviditetstestet
Ville ta en magbild innan den började växa!

Februari:

I mitten av februari så kände jag av lite mer att jag var gravid :) Började känna mig svullen om magen och illamående. Men det var inte så illa ännu! Det var mest vid starka lukter!! Tex ciggaretrök!!
V berättade för våra närmsta att vi väntade barn! Det tycker jag va superkul!! Vi var även inne och gjorde ett ultraljud, då vi skulle göra ett KUB test(googla så ser du vad det är om du inte vet) men då var "fostret" för litet för att kunna göra det, så vi fick en ny tid lite senare. Men vi fick iallafall se ett tickande hjärta på skärmen♥
Och så hade vi årets första grillning ;)
Första grilltallriken :) Va riktigt riktigt gott!
Februaris magbild. Än syns inget, bara jag som kände mig väldigt svullen :)

Mars:
 
I Mars fick vi äntligen göra KUB testet på nytt, och den här gången gick det vägen! Vi fick resultatet 1 på 20.000 att bebisen skulle få DS så vi var väldigt nöjda med resultatet.
Straxt efter att vi gjort KUB så berättade jag för min chef att jag var gravid! Åh jag var så sjukt nervös! Jag var helt säker på att jag skulle få sparken! Men hon verkade ta det jätte bra och dom sa att dom var väldigt nöjda med mitt arbete så det var skönt :)
När vi berättat för våra chefer båda två så gick vi ut med graviditetetn för resten av "världen" dvs vi la upp en bild på facebook :P Jag började även känna av lite foglossningar redan nu.
Jag innhandlade även dom första sakerna till bebisen! Och så började vi kolla på barnvagnar! Herregud vilken djungel det är!! Finns ju hur många som helst!! Tur att vi började i tid :)

Bild från KUB ♥ 5 Mars
Magbilder från Mars :) Nu började det synas liiite iallafall. Men mest bara om jag hade tighta kläder och mest på kvällen när magen var full av mat också haha :)
 
 
 
April:
 
I mitten av april så började jag få lite mer problem med foglossningarna. Vi gjorde även rutinultraljud i början av April :)
Veckan efter, när jag vaknade en dag, så kände jag att jag hade lite ont i magen, men tänkte att det är säkert jag som legat tokigt! När jag kom till jobbet så gjorde det mer ont och för varje minut som gick så vart det värre och värre.. Jag gick ner och prata med en av cheferna och han skicka hem mig med order om att åka till en läkare! På vägen hem ringde jag gynakuten och dom ville att jag skulle komma in på stört! Så jag åkte hem och hämta Patrik som var hemma från jobbet för att han va lite krasslig och vi åkte direkt in till Danderyd! Väl inne fick jag komma in ganska snabbt på undersökning och allt såg bra ut med bebisen och livmodern. Så jag fick lämna ett urinprov som visade UVI, som troligtvis var påväg upp i njurbäckengångarna. Fick antibiotika och sjukskrev mig resten av veckan! När sista dagen på kuren kom så hade jag fortfarande ont så jag fick åka in till akuten på Danderyd efter lite bollande med olika sjukhus. Där misstänkte dom ev njursten men det kunde dom inte bekräfta eftersom man inte ska röntgas när man är gravid om det verkligen inte är på liv och död typ.. Så jag fick lämna massa prover och sen skicka dom hem mig med smärtstillande och en sjukskrivning 1 vecka till.
Tillslut så gav magontet med sig men däremot hade foglossningarna blivit värre och även ryggen började strula riktigt ordentligt.. Pratade med min chef och hon skulle ordna så jag fick nya kortare arbetsdagar. Jobbade 8-19, 4 dagar i veckan. Skulle få börja köra 8.17, 5 dagar i veckan istället.. Men det tog ett tag innan det blev av!

Från rutinultraljudet ♥ 9 April
Fick spendera halva natten på akuten med den här i armen
Slänger in en liten bild här på att jag gått halva tiden i april ♥
Magbild från April!! Vissa kvällar så vart magen jätte stor :)
 
Maj:
 
I Maj hände det grejjer! Någonstans i månadskiftet av April/Maj så köpte vi loss Ester. Så istället för att vara "fodervärd" åt henne så ägde vi numera henne! Jag fick fast anställning hos DHL, vilket jag inte trodde jag skulle få :) dock han jag bara jobba 10 dagar i Maj, sen en dag när jag kom in till "stationen" så var jag helt slut för att jag inte kunde sova på nätterna pga mina foglossningar och hade så ont i ryggen av tyngden av magen som bara växte och växte. Och det såg en av cheferna. Jag var så trött att jag ville lägga mig och grina. Han sa åt mig att nu måste jag ringa en läkare så jag fick börja gå hemma resten av tiden, för man ska njuta av sin graviditet, inte lida sig igenom den! Så med gråten i halsen lovade jag att jag skulle ringa läkaren i morgon och få en tid. Sagt och gjort så fick jag en tid. Och jag vart sjukskriven en månad till och början med! Vilken lättnad det var! :) Jag började gå hos en sjukgymnast som hjälpte mig lite med foglossningarna och ryggen. Fick en TENS apparat mot ryggsmärtorna. Jag som tänkte att jag skulle simma mycket, fick veta att det inte var det bästa när man hade foglossningar, men rida var super bra!! Så länge jag tog det lungt och det funkade med magen :)
Vi fick även hem en ny familjemedlem! Scarlett! En jätte fin sköldpadda som Patrik avgudar ;)
Jag, en av dom sista dagarna jag jobbade innan sjukskrivningen!
Ester♥
Scarlett♥
Sjukgymnasten tyckte att rida var jätte bra träning med foglossningar :)
Magbild från Maj månad ♥
 
Juni:
 
När juni kom så tog min sjukskrivning slut, och eftersom jag fortfarande hade ont så fick jag förlängd sjukskrivning tills jag kunde få gravidpenning och skulle jag inte få den godkänd så skulle läkaren hjälpa mig då jag troligen inte hade klarat av att jobba mer ändå! Vilket jag var väldigt tacksam över! En dag firade vi min kusins student :)
Veckan innan midsommar så var vi och hälsa på Anette i Järbo 2 dagar! Hade hur mysigt som helst dom dagar vi var där, gick i älgpark och åt massa god mat osv! Det var lite kämpigt att åka upp och när vi skulle hem, jag fick ont i ryggen, så vi fick pausa lite så jag fick räta lite på den!
På vägen hem så åkte vi förbi Patriks kollega för att hämta deras hund Dio, som vi skulle passa under veckan. Jätte mysig hund! Tyvärr höll inte katterna med om det, och framförallt inte Ester! Hon attakerade Dio första dagen med mord i blicken, så tyvärr fick Dio "bo" i våran hall/tvättstuga dom dagar han va här! Jätte synd, men det verkade funka ändå :) Jag var ute med Dio hela dagarna så det var mest nätterna som han fick vara i hallen! Skadad katt hade vi också! Ester råka välta ett glas som hon klev i :/ så vi fick åka in till djursjukhuset med henne för hon blödde ganska mycket från tassen, och när jag ringde in och fråga så ville dom att vi skulle komma in! Det kostade runt 1000 kr och allt dom gjorde var att spola rent med koksaltlösning.. Dyraste koksaltet vi någon sin vart med om ;)
På midsommarafton åkte vi hem till mina föräldrar över dagen! Åt god mat och jordgubbstårta! Jag och mamma gick ner och badade lite också!
I slutet av månaden köpte vi en pool, som jag skulle bada i under sommaren :P Men det tog så sjukt lång tid att fylla den, så det blev inte så många badturer.. Vi fick även hem våran barnvagn som vi beställt!! Det vart en olivgrön Brio Happy! Och jag är jätte nöjd med den!!
Anette kollar på älgarna i älgparken♥
Patrik med Dio :)
Tårtan till Midsommar :)
Magbilden för Juni ♥ i våran nya fina pool :)
Renoverade en byrå till bebisen

 
Juli:
 
Juli månad var väldigt lugn!! Patrik jobbade mest och jag bara låg och jäste med magen som växte mer och mer!
I slutet av månaden så började Patrik sin semester :)
Vi var en dag inne i Norrtälje på Norrtälje Car Show! Det var jätte trevligt! Lite småjobbigt med mage bara + att jag var tokförkyld! Men många fina bilar att titta på och härlig live musik bla The boppers!
Vi gjorde även klart babyrummet!! Det gick i grönt och vit :) Med djur och natur tema!
Patrik (vi) köpte även en en "ny" bil :) Det vart en Buick Riviera -65
Många fina bilar på NCS :)
Lite av barnrummet♥
Buicken :)
Magbild för Juli ♥
 
Augusti:
 
Patrik hade sin semester även i början av Augusti :) Vi tog det väldigt lugnt den månaden, myste så mycket vi bara kunde eftersom snart skulle det inte bara vara vi två längre!!
Vi drog en sväng till IKEA där köpte vi ett nytt handfat till vårat badrum på nedervåningen :) Patrik fixade ihop det praktiskt taget själv :) Jag fick hjälpa så gott jag kunde med att skruva ihop själva skåpet, men det va svårt med stora magen :P
Vi passade på att äta lite på resturang och fota magen lite! :) Och så handlade vi lite kläder då vi var bjudna på bröllop i den sista Augusti!
Vi gjorde även tättare besök hos barnmorskan. Och när vi var på ett besök där i mitten av månaden så fick vi veta att bebisen låg i sätesbjudning!! Dagen efter fick vi åka in till BB och göra ett sk. vändningsförök! Det är 50% chans att lyckas med det, och vi lyckades tyvärr inte med det. Då fick vi boka in ett planerat kejsarsnitt istället!! Jag vart så ledsen för det! Det var det absolut sista jag ville göra! Jag grät i flera dagar och kände mig riktigt snuvad på en upplevelse -föda barn-
Men tack vara min älskade September grupp jag har på Facebook så kändes det bättre. Dom gav mig ett sånt fint stöd♥
Varje gång jag vart ledsen över det så tänkte jag att jag har åtminstode ett datum nu när jag som senast kommer få se våran lilla älskling! Vi berättade bara för några få i våran närhet om vad som hänt och att vi skulle få göra ett snitt..
Den 31 Augusti var vi på bröllop ute vid Tyresö! Det var Patriks kusin som gifte sig! Det var ett jätte fint bröllop! Och god mat! Många som fråga när bebisen skulle titta ut, och vi låssas som vi inte vet nånting haha. Kändes lite taskigt, men vi ville att det skulle bli en överaskning :)
Handfatet :)
Resturang besök på favoritresturangen Ett Glas♥
Här ligger jag med CTG-kurva inför vändningsförsöket
Magbild Augustimånad♥ Och det var även kläderna jag hade på mig på bröllopet vi var på! :)

September:

ÄNTLIGEN var september månad här! Som jag längtat!! Vi förberedde det sista inför bebisens ankomst, och dagen innan så städade jag hela huset! Jag kunde inte slappna av innan det var rent i hela huset! :P
Ni kan ju gissa vilka sammandragningar jag hade på natten då! Helt galet!
Den stora dagen vi väntat på kom! Den 5 September på morgonen fick vi åka in till BB! Efter några timmars väntande så vart det äntligen våran tur♥ Och kl 10.35 så kom våran älskade James ut! Det var en helt otrolig upplevelse och för första gången fick jag se Patrik helt stum!! Vi var så lyckliga♥ (för den som vill läsa så finns min förlossningsberättelse här: http://mittlivochalltruntomkring.blogg.se/2013/september/james-patrik-melbeus.html )
Jag hade ganska ont efter snittet, så första dygnet kunde jag inte änns resa mig ur sängen! Första försöket jag gjorde så höll jag på att svimma av smärtan. Det riktigt svartna framför ögonen på mig!
På lördagen fick vi åka hem! Sen följde några dagar av lite besök av vår närmsta familj som alla ville se vem som tittat ut!
Sen har dagarna bara rullat på som ni kanske förstår :)
Den 21 var vi dock på bröllop! Min kusin gifte sig den här gången!♥ Jätte fint det med och god mat även där! James var endast 2 veckor där, så vi var nog bland dom första som åkte hem. Men vi hade jätte trevligt!

Magbild för September♥ Även sista bilden :) Tagen utanför BB :)
James♥ Dagen vi kom hem!!
Får väl bjuda på en bild efter också ;) 4 dagar efter FL

Oktober:
 
Vi lever i våran egna lilla bebisbubbla♥ Med såriga bröstvårtor, vakna nätter men ändå såå himla lyckliga!
Patrik fyller ju år i oktober, så vi firade honom lite. Vart inte någon jätte grejj, men lite present och lite tårta fick han allt♥
Vi var även på Strängnäsmarknaden en sväng, men det vart en kortis :) Engla var med oss ner också :)
 
Tyvärr fick jag ett väldigt tråkigt samtal i slutet av oktober att min älskade Anette har gått bort! Anette har jag kännt sen jag var 9 år gammal! Jag började som medryttare på hennes häst Titor och sen dess har vi haft kontakt. Jag hängde mer i stallet mer eller mindre varje dag, och hon hämta och lämna mig som oftast. Bjöd med mig på semester och div evenemang som har mesd hästar att göra! Jag brukade kalla henne min extra mamma♥ När jag flyttade hemifrån upp till Märsta så fick jag ta med mig Titor och vi har setts lite då och då, även om det blev mer och mer sällan så hade vi alltid kontakt med varandra och sågs minst 1 gång per år! jag är glad att vi han åka och hälsa på henne under sommaren, men sörjer att hon inte han hälsa på James. Vi hade bara någon vecka innan pratat om att hon skulle komma och hälsa på så fort hon vart kvitt sin förkylning.. Vila i frid min älskade Anette♥
 
James & Engla hos mormor och morfar
 

Patriks födelsedag!

November:
 
I november månad är det min tur att fylla år ;) Patrik hade ordnat med mumsig att äta och jätte fin present!
Hände inte så mycket i november faktiskt! Va på öppna förskolan några gånger. Och hos BVC.
Vi hade även fått remiss till en ögonläkare för att kolla puppillerna, som såg bra ut. Och sen en remis till sjukgymnasten då James mest ville kolla åt höger! Fick lite tips och övningar att göra, och på återbesöket två veckor senare så såg allt återställt ut :) Våran duktiga kille♥
Tyvärr fick min systers hund Boris somna in pga en tids sjukdom! Vila i frid lilla Boris!

Annars har jag försökt att träffa lite vänner :) och få dagarna att gå! Patrik har varit hemma på fredagarna, så vi har fått lite långhelg!
Jag i min fina morgonrock jag fick av Patrik i födelsedagspresent♥
Våran lilla kille som bara ville kolla åt höger.. :)

December:
 
Nu är det den 27 december :) och hittils under den här månaden så har vi hunnit med både att döpa James och fira julafton :) Och gjort ett EGET pepparkakshus!!
Dopet var helt fantastiskt!! Jätte bra präst, och vi hade valt 3 låtar! Första var "Tryggare kan ingen vara" den andra "Du vet väl om att du är värdeful" och sist av allt hade vi valt låten "Utan dina andetag" behöver jag säga att jag grät som en tok! Haha Efter cermonin så hade vi dopfika uppe i församlingshemet. Och alla verkade uppskatta det som det bjöds på. Hoppas dom tyckte det var gott! Vi fick öppna massor av fina dopgåvor som James fått. Verkligen massor av fina saker!!
Julafton firade vi hemma! Vi hade inge lust alls att åka någonstans! Planen var att mina föräldrar, Patriks mamma och min syster med fam skulle komma. Men tyvärr så vart syrrans yngsta Edvard magsjuk natten till julafton, så dom kom inte. Men vi hade det mysigt ändå!
Fikade till Kalle Anka, sen efter "kan du vissla Johanna" så började vi med maten! Åt en julmiddag så man blev riktigt mätt! Sen efter vi plockat undan så dela vi ut julklapparna! Dom flesta vart till James såklart :) haha
Och nu i mellandagarna så har vi bara tagit det lugnt! På juldagen så åkte vi till Patriks pappa och fikade med mina föräldrar. Patriks lillebror var här igår och åt middag! Jag hade gjort en stek med potatis och gräddsås, och till efterrätt vart det kladdkaka med grädde!
Idag låg vi i sängen till halv tolv! Och sen har vi bara myst i soffan resten av dagen!

Mitt helt egna pepparkakshus♥
Från dopet!
Från dopet!
Prästen Örjan med James! En helt fantastisk Präst!
Doptårtorna!! Jordgubbe/chokladgrädde♥
Tuttifrutti cupcakes♥
James med sin farbror Håkan! :)
Våran lilla familj♥
Finaste killen på sin dopdag♥
Julafton!! Då får man sitta i egen stol en stund vid matbordet♥
James julklappshög♥

På nyår ska vi vara hemma. Och om allt går som planerat så kommer min vän Lina med hennes fästman Tommy och deras fina lilla Erik ♥ Ska bli jätte mysigt!!

Önskar er alla ett Gott Nytt År och massor av kärlek år 2014

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: