mittlivochalltruntomkring

2013-06-17
10:26:09

Helg i Järbo

Helda dagen i fredags var det fullt ös för min del! Kl 5.30 ringde klockan, då gick jag upp för att köra Patrik till jobbet. Han började kl 7 men vill alltid vara inne någon halvtimme- tjugo minuter innan, så vid 6.40 lämnade jag av honom, sen åkte jag iväg till Arninge och Willys för att handla, så våran kattvakt kunde få något att äta :) Jag var där straxt efter kl 7, men eftersom dom inte öppnar förren vid 8 så fick jag sitta drygt en timme i bilen och vänta. Men 8.35 klev jag ur affären och var klar! Otroligt skönt att handla så tidigt! Det var jag och två till bara som var där! Ska nog alltid börja handla precis vid öoppning =)
 
När jag handlat klart gasade jag hem för att städa upp lite här hemma. Bäddade alla sängar torka av alla bord och bänkar och även skåpluckor och lådor, sen golvet.
 
Packade rena ombyten och det vi skulle ha med oss upp till Järbo. Och så han jag med att skicka in ansökan om sjukpenning till FK! Håll tummar, tår och tassar att dom godkänner min ansökan!!
 
Vid 13 tiden hoppa jag in i duschen och gjorde mig klar för att åka och hämta Patrik på jobbet.
När han slutat så fick han ta över ratten och köra oss upp till Anette som vi skulle spendera helgen hos uppe i Järbo (ligger i närheten av Ockelbo). Resan tog lite mer än två timmar, och usch vad ont i ryggen jag fick. Vi han inte änns passera Upplands Väsby innan den började ömma och jag vart helt slut. Så i Uppsala tog vi en liten toa paus så jag fick räta upp ryggen lite! Sedan forsatte vi våran lilla resa och jag härdade ut!
 
Jag i bilen precis när vi kommit till Järbo!
 
När vi kommit fram så gjorde Anette en jätte mumsig tacotårta till middag! Sen vart det lite soffhäng och glass till det! Vid 00 tiden gick vi och la oss.
Utsikten från trappan på Anettes hus! Underbar!!
 
 
På lördagen så vaknade jag runt 9 tiden! Länge sen jag sov så länge! Vaknade bara 1 gång under natten för att gå på toa :) Jag väckte Patrik och gick sedan ner. Anette var redan vaken sen några timmar. Vi satt på trappan och prata lite tills Patrik hade vaknat klart och kommit ner han med. Sen åt vi en god frukost! Och för första gången på mååånga år åt jag Messmör igen! Smakade precis som jag minns det. Men det kanske är något jag kommer vilja äta jätte mycket mer av :)
 
Efter frukost så kom en vän till Anette, som skulle fixa med en el installation av något slag. Medan dom pysslade med det så tog vi en liten promenad med hennes hund Disel! En jätte fin och snäll Rhodesian Ridgeback..
Patrik som så gärna vill ha en egen hund tyckte det var jätte kul med Disel!
 
Vi tog ingen jätte lång promenad, då jag inte fixar att gå speciellt långa sträkor numera. Men när vi kom tillbaks så var dom nästan klara med elen. Vi fikade lite med glass.
Sen åkte vi en liten sväng ner till Ockelbo! Anette skulle hämta ut ett paket och Patrik var tvungen att köpa lite nya tröjor, då jag såklart glömt att packa ner just rena tröjor åt honom!! Jag som tyckte jag fick med allt!!! Nåja! han (eller rättare sagt jag) hittade tre snygga tröjor till honom i Ockelbos lilla klädaffär! Dom ahde såklart MASSA ur söta bebiskläder också, men jag kände att jag redan har handlat så mycket sånt, och det kan ju vara trevligt att ha lite pengar över i sommar! :)
 
När vi var klara med våra ärenden, så åkte vi till en Älgpark som ligger straxt utanför Ockelbo i Mo!
Där fick man gå en 2 km lång sträka och spana på deras älgar!! Dom hade i dagsläget 15 stycken älgar!
4 stycken vuxna, 1 st 1 åring, 1 st 2 åring, och resten kalvar! 1 av älgarna hade 3 stycken kalvar! Helt gudomligt söta!!
När vi började gå så såg vi inte så jätte mycket, det var ganska soligt och varmt så dom låg inne i skuggan och vilade sig. Första älgen såg vi bara några öron av praktiskt taget.. När vi gått runt halva så såg vi nästa älg ligga och vila med sina kalvar, dom låg lite närmre, så man kunde se dom lite tydligare :)
Kalvarna
 
Vi forsatte en liten bit till, då kom vi till en ny inhägnad, där inne stod 1 & 2 åringarna! Dom var tydligen uppvuxna där, så dom var väldigt vana vid människor. Det var några fler personer där, och dom matade älgarna med kvistar, blåbärsris och bananer! Det tyckte dom väldigt mycket om.
Jag fick några (vad jag tycker iaf) riktigt bra bilder på dom!! Här kommer en liten bildbomb på dom =)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
När vi kommit runt hela vägen så köpte snälla Anette varsin hamburgare åt oss! Jag som hade tänkt att vi kunde bjuda på det iom att hon betalade inträdet, men dom tog inte kort inne i parken :(
Men gott var det!! Vi pratade lite med han som jobbade där medan han grillade hamurgarna åt oss.
Det var super gott!!
Deras lilla kiosk
 
Här satt vi och åt, jätte mysigt! Vi vart sugna på att göra något liknade själva hemma :)
Det här staketet gillade vi!! Vi har planer på att ta bort våran gärsgård hemma, då den är så rutten och har börjat falla ihop! Jag älskar att ha gärsgård, men vet ni hur DYRT det är att sätta upp nytt!!! Helt sinnessjukt! Så vi har börjat fundera på andra lösningar istället, för staket vill vi ha mot vägen, framför allt nu när vi ska ha barn! Men det ska vara lite naturtrogen stil, inte ett fult gunnebostaket! Tokvägrar det!
 
Nåja, när vi satt där och vänta på våra burgare så kom älgen som hade tre kalvar ner. Dom har mat och vattenplats i just den delen av hagen. Så medan vi mumsa hamburgare och cocacola så mumsa dom sly/kvistar/löv och vatten.
När vi ätit klart så tog vi oss en närmare till på dom! Kalvarna var ca 1 månad gammla! Och en av dom var pytteliten! Han som jobba där sa att det är ganska ovanligt med just tre kalvar, så därför vart hon liten. Och det är ju förstårligt! Men hon kommer nog växa ikapp =)
 
Mamma älg med sin minsta kalv!

Syskonen gömde sig i riset.
Patrik tar lite foton med mobilen också. Så glad att jag hitta en man som också älskar djur♥
 
När vi kände oss klara där så åkte vi hem till Anette igen. Myste massa med Disel och grilla gott kött, som vi åt med ungsrostad potatis och rödbetor! Riktigt gott!!
Bildbomb på Disel :)
 
 
 
Patrik busar med Disel
 
Full fart framåt!
Grillning
 
Fina killen!
 
Resten av kvällen blev lugn!
 
På söndagen vaknade jag kl 7 av jobbigt sendrag i vaden igen, så upp och stå lite, sen la jag mig ner igen för att vänta ut att det skulle sluta ömma. Då somnade jag om såklart.. Vaknade 8.40 med ett ryck, så gick då upp och kläde på mig, väkte även Patrik.
Det var en ganska grå och regnig morgon..
Vi åt frukost tillsammans, sen satt vi och prata massor om allt möjligt.
 
Vid 12 tiden åkte vi hemåt! Jag ville inte komma allt för sent hem, och vi skulle dessutom stanna till i Upplands Väsby för att hämta Dio, en fin Golden som vi ska vara hundvakt åt i veckan, medan ägarna är på semester!!
Resan hem med honom gick bra. Och när vi kom hem med han, så tog vi en liten kissrunda med honom. Vi var lite osäkra på hur länge sen det var han var ute och gick. Sen koppla jag ihop några gammla grimskaft som jag hade kvar och band fast honom i trädgården. Hämtade ut en basketboll som vi aldrig använder, så fick han leka med den.. 2 min senare var det inge boll längre, haha.. Men det hade jag räknat med :)
Dio :)
 
Bus med bollen
 
När vi busat klart så gick jag in och vila lite på soffan, Patrik och Jocke var fortfarande ute med Dio. Men dom kom in straxt efter..
Katterna var som vanligt inte alls glada över att det fanns en hund i huset.. Morrade tydligt och Naja och Desta sprang upp och gömde sig. Desta kom ner efter ett litet tag och spana på Dio.
Ester är nog den som vart mest missnöjd! Hon morrade jätte högt åt honom hela tiden, trots att han inte änns brydde sig om någon av katterna.
Dio kom fram till mig för att hälsa, och rätt som det är så flyger Ester på honom med MORD i blicken. Det var riktigt läskigt faktiskt, aldrig sett en katt göra så. Som tur var hjälptes vi alla tre åt att sära på Ester från stackars Dio.. Jag lyckades så tag i Ester, och fick verkligen trycka ner henne medan grabbarna tog ut Dio från rummet. När ham var utom synhåll kunde jag ta tag i Ester normalt och bära in henne i badrummet, där stängde jag in henne och lugna ner henne och sen kolla igenom henne. Patrik stängde in sig i sovrummet med Dio och kollade så han inte fått några skador. Han hade klarat sig utan några skråmor.
Ester däremot hade fastnat i hans päls och slitit upp en klo och knäkt en annan lite, så hon blödde från två klor!
Hon fick sitta inne badrummet själv och lugna ner sig lite, medan vi klurade ut hur vi skulle göra, för såhär kan vi ju inte ha det hela veckan.
Jag satt och grina.. Hormonerna svallade och tårarna bara kom! tyckte så synd om stackars Dio, och det vart lite jobbigt iom att det är ju katternas hem, så vi kan ju inte kasta iväg dom. För vi funderade på om Ester kasnke kunde bo hos Jocke den här veckan. Men jag vill inte lämna iväg henne heller, som sagt så är det hennes hem i första hand. Vi kom fram till att Dio får mer eller mindre bo i hallen/tvättstugan på nätterna och så får jag sitta ute med honom på dagarna. Vi bar ut en madrass och hans skålar i hallen och gjorde det trevligt för honom där.
Sen gick vi in i badrummet och fixade till Ester. Jag fick klippa bort lite av klon som gått sönder och sen tvättade vi henne noga, och la ett omslag runt den tassen som vart värst. Mest för att hon inte ska gå på lådan med öppet sår och få bakterier i det.
 
Sedan åt vi en riktigt sen middag och efter det så åkte vi upp till Anne och Mick. Vi lånade en löplina av dom så jag kan sätta ut Dio i den på dagarna.
 
Sedan hem för en kvällspromenad med honom. Efter det vart det en dusch och sen sängen. Jag var helt slut!!
Somade fort som ögat, så det var riktigt skönt att lägga sig!
 
På morgonen så gick jag upp straxt efter att Patrik åkt till jobbet, kunde inte sova mer. Tog en morgon promenad med Dio, sen hem och så åt vi frukost han och jag.
Jag tog av Ester omslaget och kollade hur det såg ut, och det såg rent och fint ut! Så jag satte inte på något nytt, utan får hålla koll på det och göra rent det varje kväll några dagar framöver!
 
Nu sitter jag här, på våran uteplats med Dio! Tur att man har bärbar dator :) Ska snart gå en liten promenad med honom, sen vila lite fram till lunch. Det är ju inte jätte kul att sitta ute heeeela dagen, nu är det ingen sol framme heller. Så får jag se om vädret blivit lite bättre, kanske ta en till promenad eller bara gå ut och hänga i trädgården med honom. :)
 
Kram på er alla!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: